Tabăra de sănătate: 5 lecții și 1 ajutor pentru copii și alimentația lor

 Publish date: 31 July 2019

title

Jocul nu a fost niciodată prea mult sau prea solicitant. Mai mult, pentru copii care încep să arate semne de supraponderalitate, pofta de joacă poate fi un ajutor pe care să poți construi nu doar un stil de viață sănătos, ci lecții educative despre mâncare și sport. 

Am mers la Staja și în localitatea Câmpul lui Neag, din județul Hunedoara, unde anul acesta au avut loc taberele cu numărul 12 și 13. Tabere speciale, de Sănătate pentru Copiii Supraponderali. 

Am vorbit cu cei mici și cu cei care au griji ca ei să se bucure de copilărie fără complicații, dar cu la fel de multă poftă. 

Image

Partener în Tabăra de sănătate - câteva lecții de ajutor

Este prima tabără din România adresată copiilor și adolescenților cu probleme de greutate. Alături de specialiști din trei domenii: nutriție, sport și psihologie, copii și adolescenți cu vârste cuprinse între 7 și 18 ani care au probleme de greutate sau care doresc să adopte un stil de viață sănătos trec printr-un proces controlat și atent monitorizat pe tot parcursul taberei. Image

 

Dorința Salad Box de a se alătura eforturilor pentru o viață sănătoasă a continuat și în vacanță. 

Ai putut citi pe blog despre Alimentația copiilor, în câteva idei simple și ușor de urmat. Știm că pentru părinți vacanța de vară poate să fie o mare provocare. De aceea, ne-am pus rucsacul în spate și alături de grupele de copii și supraveghetori am încercat, timp de 3 săptămâni, să ținem pasul cu nevoile lor, să învățăm să educăm prin joacă și să ascultăm, ca să spunem măcar 5 din recomandările taberei. 

 1. Nu cultivăm vinovăție

 

În SUA dar și în alte țări dezvoltate, obezitatea infantilă a crescut dramatic în ultimele decenii. Bazându-se pe anchetele făcute la nivel mondial, se estimează că obezitatea afectează aproximativ 30% din totalul copiilor de la nivelul unei țări. 

În România, mai mult de 1 din 4 copii sunt supraponderali sau obezi, și numărul este în creștere.

În Tabăra de Sănătate nu se face din obezitate o problemă mai mare decât este. Consilieri, Nutritioniști, Psihologi și profesori de Sport, lucrează împreună pentru a consolida și a îmbunătăți stilul de viață al celor mici. 

Image

Sfatul însă care se aplică după ore de studiu sau zile de tabără sau început de problemă este acesta: supraponderabilitatea este o misiune care pentru reușită are nevoie de toată familia, de suport și reguli comune. 

Ca cel mic să nu se simtă marginalizat sau neînțeles, pedepsit sau izolat, după zilele de tabără depinde și de mediul familial să ducă mai departe acest mix între educație, înțelegere și psihologie ca mod de abordare.   

  • 2. Prevenim, sau învățăm prin joacă

 

Specialiștii recomandă să îi implicăm pe copii de mici în activități precum mersul la cumpărături, alegerea alimentelor pe care le punem în coș, gătitul diferitelor preparate, pregătirea mesei. În acest fel îi responsabilizăm și le oferim încredere în alegerile lor. 

Vezi aici fotografii din meniul pregătit special la Straja, în tabăra de Sănătate

Alimentația copiilor ar trebui să includă alimente din toate grupele alimentare și să acopere necesarul caloric potrivit fiecărei grupe de vârstă. 

  • 3. Diferența dintre FOAME ȘI POFTĂ

 

Noi știm că o greutate ideala nu se obține printr-un regim alimentar fără gust, restricții și înfometare. 

Știm că nu există o dietă minune și de aceea timp de 21 de zile misiunea noastră este să le inducem copiilor un stil de viață echilibrat, promovând comportamente și obiceiuri sănătoase pe care să le mențină și când se întorc acasă. 

Noi nu vrem să facem din slăbit un obiectiv, ci un rezultat obținut într-un mod corect!

Copiii trebuie învățați de mici ca, nu există un aliment 100% bun sau 100% rău, ceea ce va face întotdeauna diferența, va fi cantitatea consumată din respectivul aliment. Nu ar trebui să le inducem copiilor ideea de ,,dietă” sau ,,regim” și nici aceea de ,,aliment interzis”. Schimbarea oricărui obicei alimentar se face pas cu pas, cu răbdare și blândețe.

  1. Învățăm să trăim, nu ne stresăm să slăbim

”Principalele obiective ale proiectului de la Straja au fost îmbunătățirea obiceiurilor alimentare și de stil de viață ale copiilor, dobândirea echilibrului emoțional și creșterea încrederii în sine și nu neapărat scăderea în greutate”. Așa spune Raluca Țopan, nutriționist dietetician și parte a echipei ce ghidează copiii. 

Suntem de acord cu acest stil de gândire sau perspectivă. Este motivul pentru care ne alăturăm la cât mai mult proiecte care ne învață să trăim frumos și ne schimbă, tot spre bine, perspectivele, ne ajută meniul și înțelegerea celor care aleg Salad Box. 

Printre activitățile din tabăra de sănătate, am participat la activități de dezvoltare personală, ateliere practice de nutriție, activități sportive, jocuri de mișcare care ne ajută să ne îmbunătățim mobilitatea, coordonarea și postura.

Image

Dar jocul este la baza acestei tabere, așa că activitățile specifice de vacanță nu au lipsit: seri de dans, de cântec, focuri de tabără și altele, 

  1. Tratăm, Rectificăm, Învățăm împreună

Pentru a veni în ajutorul părinţilor, Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) a stabilit anumite standarde ale normalităţii privind greutatea la copii în funcţie de sex, vârstă şi înălţime, prezentate în tabelele de mai jos.

În același articol, aici,  poți citi despre cum detectezi problema și cum determini cauza greutății crescute. 

”Au fost 3 saptamani intense, pline de munca, dar suntem mandri ca am reusit sa ne atingem obiectivele si sa schimbam vietile atator copii, inspre mai bine.”

În încheiere, un cuvânt și un sfat de la Raluca Țopan, nutriționist dietetician.

Cand vine vorba de SaladBox, mereu gandul ne duce la alimentatie sanatoasa si la echilibru prin Nutritie. Multumim SaladBox Romania, pentru tot sprijinul si ajutorul vostru, cat si pentru increderea pe care ne-o acordati, fiind alaturi de noi an de an in acest proiect! Ne dorim copii sanatosi, sa ajunga adulti fericiti!”

Sfatul nutriționistului pentru alimentația copiilor supraponderali:

”Alimentatia sanatoasa ar trebui invatata inca din primii ani de viata, cu cat ii deprindem pe copii de mici cu obiceiuri alimentare sanatoase, cu atat sunt sanse mai mari ca aceste obiceiuri sa se mentina si in viata de adulti. Promotorii stilului de viata sanatos si activ si a alimentatiei sanatoase, ar trebui sa fie in primul rand parintii, copii fiind mereu oglinda parintilor, pana la cele mai mici detalii. Astfel ca obiceiurile alimentare sanatoase ar trebui sa se invete in primul rand in familie.” 

 

Vezi și articolul nostru despre Deserturi sănătoase pentru o recompensă sau un boost de energie pentru micul explorator de vacanță. 

Iar dacă crezi că Tabăra ar putea contribui pozitiv la dezvoltarea copilului tău, supraponderal sau chiar normoponderal, atunci vezi aici detalii despre organizare și mod de participare

Image

 Pe @saladbox.algerie am găsit acest adorabil video care arată că de fapt, mitul că cei mici nu mănâncă legume este doar atât, un mit!  

#SOCIAL: Folosește #saladboxro în creațiile tale foto de pe Instagram și îți vezi fotografia pe pagina SaladBox.



Calculator nutrițional pentru poftele tale - alege din meniu și află ce mânânci

}