O salată pe zi

Interviu cu Dan Isai, CEO Salad Box și ambasador Jamie Oliver în Romania

 Publish date: 10 January 2017

title

La mijlocul lunii februarie, Salad Box a deschis un nou restaurant în Centrul vechi al Bucureștiului, pe strada Franceză. Rămânând fidel aceluiași meniu sănătos, rapid și delicios, restaurantul cu numărul zece din București ilustrează și un nou concept de design minimalist, proaspăt și primitor. Angajații, cu ecusoane pe care stă scris “Salad Artists”, asezonează fiecare comandă cu un zâmbet larg. E politica companiei, calitatea serviciilor nu trebuie să fie mai prejos de calitatea produselor servite. Salad Box, compania creată în urmă cu patru ani de Dan Isai, Radu Lupaș, Daniel Lar și Vlad Lupaș, este în prezent al treilea lanț de restaurante cu servire rapidă ca mărime în România, după McDonald’s și KFC. Primul restaurant a fost deschis în Cluj-Napoca, iar din 2013 Salad Box a dezvoltat un sistem de franciză bazat pe proceduri clare și un model de business scalabil, ceea ce a permis extinderea rapidă a afacerii la nivel național și internațional. Astăzi, Salad Box numără 37 de restaurante (34 în România, trei în Germania și Ungaria) și peste 500 de angajați. În 2015, cifra de afaceri a companiei a fost de 14 milioane de euro. 

 

ImageComunicarea Salad Box la intrarea pe piață și în prezent

Încă din prima zi de activitate am făcut un statement prin produsele noastre, am comunicat tranziția salatei de la un produs adiacent la felul principal. Marketingul pe de altă parte, în special în primii ani, a fost păstrat la un nivel minim. La început, strategia noastră a fost să ocupăm principalele locații din țară fără să facem prea multe valuri în jurul nostru, ci să ne concentrăm pe dezvoltarea conceptului și calitatea produselor și a serviciilor.
De-a lungul anilor, am realizat că Salad Box nu reprezintă doar un produs sau doar o locație, ci este și trebuie să fie o amprentă în comunitate. Folosind ca bază valorile acestui brand, se poate dezvolta o direcție în ceea ce privește alimentația și stilul de viață în România. De aceea, investițiile noastre sunt pe termen lung, iar cele mai îndrăgite și mai de impact campanii ale noastre sunt cele alături de copii. Faptul că investim în copii are o valoare inestimabilă. Eu sunt și ambasador Jamie Oliver în România și doresc prin intermediul acestei „funcții“, cât și prin compania noastră, să avem grijă de generația următoare. Să o îndreptăm în direcția bună, sănătoasă, în ceea ce privește regimul alimentar și stilul de viață.

Este de datoria noastră să întoarcem și să investim în societate anumite resurse (bani, timp), dar nu oricum. Dar, dacă motivul este numai de a crea o imagine bună companiei, mai bine nu o facem. Cred în oameni și companii care investesc în campanii de CSR pentru simplul fapt că trebuie și este nevoie. Investim mult în această direcție, dar, în cele mai multe cazuri, nu dorim să facem public. Preferăm să ne ocupăm timpul cu faptele și mai puțin cu vorba.

În ultimii ani am avut o creștere foarte mare din punct de vedere cantitativ și, din acest punct de vedere, în scurt timp. putem deveni lider în piața de food din România (număr de locații) dar, mai mult decât o creștere cantitativă, dorim să avem una calitativă. Atât din punct de vedere al designului unei locații, produselor, serviciilor și a experienței ce o au clienții în locațiile noastre. Cu ajutorul rebrandingului recent putem avea o bază mai solidă și un impact mai mare în comunitate. Noul motto „Food is life. Make it good“ și noile brand drivere ne obligă și ne responsabilizează la mai mult.

 

 

ImageUnul dintre cei mai tineri și de succes antreprenori români

Anul trecut am fost onorat să primesc din partea Ernst & Young titlul de „Emerging Entrepreneur Of The Year“. Într-adevăr, vârsta poate fi un avantaj atunci când conduci operațiunile unui brand care se adresează, în principal, unui public tânăr. Fiecare perioadă a vieții are anumite puncte-forte specifice. Când ești tânăr ai multă energie, ambiție și dorință de a reuși, dar, pe de altă parte, lipsește experiența. Faptul că atât eu, cât și partenerii mei (n.r. Radu Lupaș, Daniel Lar și Vlad Lupaș) facem parte din generația clienților noștri este un atu important, deoarece este mai ușor să le anticipăm dorințele și nevoile. Cu cât diferența de vârstă este mai mică, cu atât conexiunea se realizează mai rapid și mai autentic. Presupunerile și supozițiile legate de nevoile clienților sunt înlocuite de propria experiență și viziune.

 

Social media – canalul-cheie pentru comunicarea directă cu clienții

Clienții noștri sunt formați în proporție de 80% din persoane cu vârste între 20 și 35 de ani, care lucrează în corporații, în special din domeniul IT. Sunt persoane care folosesc intens internetul și majoritatea sunt activi pe rețelele sociale. Este un canal de comunicare foarte important pentru noi, ca un barometru al imaginii Salad Box, prin care orice informație ajunge rapid la și de la clienții noștri. 

 

 

Image
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Restaurantul cu numărul 10 din București este parte a francizei lansate în 2012 la Cluj-Napoca și rezultatul unei investiții de 70.000 euro

 

Proceduri clare și testate pentru pregătirea angajaților


Multe dintre ideile bune pe care leam pus în practică au venit din rândul angajaților. Există foarte mulți angajați care au venit din rândul clienților Salad Box, ceea ce este în mod sigur un atu pentru noi. Toate procedurile implementate în francize au fost testate inițial în locațiile proprii, care sunt localizate strategic din punct de vedere geografic în România, pentru a avea un feedback real în ceea ce privește aplicabilitatea lor la nivel național.

 

Diferențe de abordare pentru comunicareape celelalte piețe europeneImage
În acest moment, operațiunile Salad Box s-au extins în Europa în alte două țări: Germania și Ungaria. Însă semnalele sunt pozitive și pentru extinderea dincolo de granițele Europei.

Cele două țări în care ne-am extins până acum ne-au oferit experiențe interesante, ne-am adaptat mesajele de comunicare în așa fel încât să fie în strânsă legătură cu particularitățile populației căreia ne adresăm. Trebuie ținut cont de cultură, nivelul educației culinare, vârstă, religie, putere de achiziție, etc. Am ales principiile și valorile pe care le păstrăm indiferent de piața pe care operăm, dar obiectivele, strategiile prin care ajungem la aceste obiective, comunicarea și produsele trebuie adaptate.

În sistemul de franciză creat de noi este vitală prezența procedurilor. Dar, pe lângă proceduri și trasee de comunicare, este important să acordăm flexibilitate și să ne adaptăm la regiunea din care fac parte angajații. Există diferențe de abordare de la o zonă la alta pentru anumite proceduri, dar, pe de altă parte, există și elemente, în special legate de valori și principii ale companiei, de la care nu dorim să ne abatem, indiferent de zonă, angajați, client etc.

 
 
Radu Lupaș, COO Salad Box, Sorin Bulai, investitor și Dan Isai, CEO Salad Box

 
ImageAceastă adaptare la piața locală nu o putem face singuri, ci doar cu ajutorul partenerului local. Cum suntem un business care vinde francize, cel mai important și greu de găsit pentru noi este partenerul potrivit, pentru că el reprezintă imaginea noastră pe teritoriul respectiv. Fiecare partener devine ambasadorul nostru de brand.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PR Journal

Ana Morodan

}