CE TREBUIE SĂ MĂNÂNCI ÎN SEZONUL DE TOAMNĂ?

Consumul alimentelor de sezon este cel mai bun mod de a-ți hrăni organismul.

 Publish date: 20 November 2017

title

Toamna este un proces de tranziție în care corpul face trecerea de la perioada caldă (vara) la perioada rece (iarna). Vânturile reci, nopțile semnificativ mai lungi și temperaturile mai scăzute au un efect negativ asupra organismului nostru, iar astfel suntem mai susceptibili la a ne simți “plouați”: să ne răcim sau să suferim de diferite iritații, cum ar fi alergiile, astmul, uscarea pielii sau scăderea nivelului de energie.

Pregătirea pentru sezonul rece trebuie să se facă treptat, iar alimentația are un rol esențial. De-a lungul timpului corpul nostru a învățat să se adapteze la diferite anotimpuri, iar sistemul nostru digestiv și metabolismul au făcut același lucru. Metabolismul încetinește (cu aproximativ 5%) pentru a conserva nivelurile de energie și căldură, astfel încât trebuie să fim atenți la alimentele pe care le consumăm pentru a evita creșterea în greutate.

La fel ca și culorile frunzelor toamnă, alimentele ne încântă cu aceeași gamă de culori: maro, galben, roșu, verde pal, mov etc. Cele mai bogate în nutrienți, care merită atenția noastră în această toamnă, sunt:

  1. Merele

Merele sunt fructe indispensabile sănătăţii prin conţinutul lor crescut de fibre alimentare, vitamine, minerale şi conţinutul caloric scăzut. Pentru că toamna imunitatea scade şi răcelile sunt mai frecvente, consumul de mere poate fortifia sistemul imunitar prin conţinutul ridicat al unui antioxidant numit quercetină.

  • le găsești în salata YOU+ Vitamine

 

  1. Cartoful dulce

Luna septembrie este luna lui de “prospețime”, căci acum este recoltat. Seamănă cu cartoful obișnuit, dar din punct de vedere nutrițional are mai puțin amidon și o cantitate mare de vitamina A, vitamina C și mangan.

  • îl găsești în salata YOU+ Omega3

 

  1. Dovlecelul

Fie că îți place gătit, fie că îți place crud (bucățele sau fâșii lungi și subțiri ca spaghetele), dovlecelul are o multitudine de proprietăți pentru care merită consumat acum, proaspăt. Este bogat în vitamina C, potasiu, fibre și antioxidanți. Indiferent de modul de consum al dovleceilor, este necesar să reţinem un lucru foarte important: majoritatea vitaminelor, a mineralelor şi a altor substanţe active (enzime, flavonoide etc.) sunt depozitate în coajă. 

  • îl găsești în salata YOU+ Fibre

 

  1. Roșiile uscate

Doar pentru că roșiile proaspete, de grădină, s-au terminat, nu înseamnă că nu ne mai putem bucura în continuare de ele. Putem să le punem la uscat pe cele rămase și, astfel, să beneficiem de nutrienții lor: vitamina C, vitamina K, niacina, tiamina, riboflavina și antioxidanți (luteină și zeaxantină). Să nu le omitem conținutul de mangan, cupru, magneziu, fier și fosfor.

  • le găsești în salata YOU+ Proteine

 

  1. Strugurii

Strugurii se recomandă a fi consumaţi zilnic, întrucât sunt bogaţi în fitonutrienţi, cum ar fi antioxidanţii polifenolici (quercetină şi resveratrol). Aceştia protejează inima şi sistemul cardiovascular, prin reducerea riscului de apariţie al cheagurilor de sânge sau agregarea trombocitelor. Pentru a beneficia la maxim de calităţile lor, consumaţi-i proaspeţi, culeşi direct din viţa de vie, cu tot cu coajă.

Vă întrebați de ce este important să mâncăm acum alimentele care apar toamna? Consumând fructe și legume de sezon avem toate șansele să beneficiem de o cantitate mai mare de vitamine și minerale acum decât în restul anului, plus că sunt fresh.

Merită să încercați!

 

 

Iulia Hădărean

Nutriționist-dietetician

}