Diversity: the key of

healthy eating

 Publish date: 10 January 2017

title

Alimentaţia sănătoasă este cea care acoperă nevoile noastre nutriţionale. Diferite versiuni ale alimentaţiei acceptate ştiinţific, inclusiv dieta mediteraneană, diete medicale, tipare omnivore sau vegetariene şi variante ale diferitelor comunităţi au în comun un principiu major: furnizarea adecvată a substanţelor nutritive.

 

Organismul uman are nevoie de o largă serie de nutrienţi ce ajung să intre în compoziţia corpului sau să fie utilizaţi pentru o funcţionare optimă. Celulele cuprind în structura lor proteine şi lipide iar combustibilul principal al organismului este glucoza din carbohidraţii alimentari. Funcţionarea sistemelor biologice necesită, în plus, componente precum calciu (sistemul osos), fier (circulaţia sângelui), aminoacizi (sistemul muscular, imunitar), grăsimi (sistemul nervos şi endocrin), sodiu şi potasiu (echilbrele fizico-chimice), magneziu, iod, vitamine. Numeroase alte efecte benefice metabolice, digestive sau protectoare se obţin din fibre, probiotice, antioxidanţi şi fitonutrienţi.

 

Deloc surprinzător, doar o alimentaţie diversă ne poate aduce toată această paletă de nutrienţi, iar asocierea unor componente sporeşte asimilarea altora, aşa cum o demonstrează supele şi salatele. Mai mult, numeroase beneficii cardiovasculare şi metabolice ale fructelor şi legumelor îşi găsesc în permanenţă explicaţii noi, iar grupa “superalimentelor” revine periodic în prim plan pornind de la acest inepuizabil rezervor de surprize plăcute în nutriţie. De aceea, dacă nu există superalimente, în schimb există alimente valoroase ce pot fi incluse într-o alimentaţie sănătoasă care nu poate fi altfel decât adaptată cerinţelor noastre complexe şi, inevitabil, diversă.

Autor: Dr. Adrian Copcea, medic specialist nutriționist

}