CUM SĂ NE HIDRATĂM CORECT

ȘI DE CE

 Publish date: 11 January 2017

title

Corpul nostru depinde de apă pentru a supravieţui, fiecare celulă, ţesut sau organ component au nevoie de apă pentru a trăi, de aceea, alături de alimentaţie, activitate fizică şi odihnă, o hidratare corespunzătoare este unul dintre aspectele principale ale unui stil de viaţă sănătos.
Organismul uman are în compoziţie un procent de peste 70% apă, procent mai ridicat la bărbaţi comparativ cu femeile, fenomen explicat de procentul de masă adipoasă (care conţine foarte puţină apă) astfel încât cu cât procentul de grăsime este mai bogat, cu atât procentul de apă este mai mic.
În sezonul cald este important să ne hidratăm corespunzător, să fim atenţi la ce tip de apă consumăm pentru a favoriza transportul şi absorbţia substanţelor nutritive, pentru a ajuta digestia, menţine funcţia rinichilor şi pentru a controla echilibrul acido-bazic al corpului.

 

Simptomele deshidratării constau în senzaţia de gură uscată, oboseală accentuată, piele uscată, somnolenţă, sete intensă, dureri de cap şi urină închisă la culoare.

Apa plată este o alegere bună pentru absolut toate persoanele, iar apa minerală se adresează doar persoanelor care nu se confruntă cu afecţiuni renale sau cardiace.

Aportul zilnic de lichide depinde de:

• activitatea fizică (necesarul de lichide creşte în activitatea fizică, în funcţie de tipul de sport practicat, intensitate şi durată)
• alimentaţie (o alimentaţie bogată în fructe, legume, supe sau ciorbe asigură un plus de lichide benefice organismului)
• greutatea şi suprafaţa corporală (necesarul hidric este diferit pentru fiecare persoană, în funcţie de greutatea proprie)
• temperatură şi ambient (expunându-ne mai mult la o temperatură ridicată sau într-un ambient uscat, corpul nostru are nevoie de o cantitate mai mare de lichide pentru a-şi păstra constantă temperatura)

Acestea fiind spuse, mai rămâne doar să le punem în practică şi să începem să ne hidratăm corect.

Ghidurile recomandă un aport standard de lichide de 8 pahare/zi, echivalentul a aproximativ 2000  ml pentru o persoană de 70kg. Fiecare persoană are nevoie de 1ml lichid/1 kcal consumată în decursul unei zile sau, mai simplu, 30-35 ml/kg.
Ca şi lichide se recomandă primordial apa plată, apă îmbogăţită cu fructe (exemplu limonadă), ceaiuri de plante sau fructe, fresh de fructe ocazional, precum şi multe legume, supe sau ciorbe.

 

Autor: Iulia Hădărean, nutriţionist-dietetician

}