10 trenduri în nutriţie

de aplicat în 2016

 Publish date: 09 January 2017

title

Nutriția este un domeniu la mare căutare în ziua de azi și care evoluează permanent, în funcție de studiile care se fac. Persoanele care caută să aibă o viaţă mai sănătoasă şi să se alimenteze corect pot profita din plin de pe urma acestor cercetări.

 

Haideţi să aflăm împreună care sunt ultimele trenduri în nutriție şi ce putem învăţa de pe urma acestora:

1. 2016 – anul internaţional al leguminoaselor

Leguminoase? Un termen prea puţin auzit în ultimul timp, dar cu o semnificaţie nutriţională foarte mare. Lumea a uitat de boabe, fie ele de mazăre, linte, năut sau de fasole (denumită şi „hrana săracului”). Pe bună dreptate, aceste boabe oferă o cantitate semnificativă de proteine vegetale, lucru care nu ar trebui neglijat în alimentaţia de zi cu zi. Pe lângă folosirea lor ca atare, fierte, veţi descoperi şi făină făcută din aceste boabe, ce poate fi folosită ca ingredient la o multitudine de tipuri de mâncăruri.

2. Hrană pe bază de fructe și legume

Să încurajăm agricultura şi producătorii locali, să alegem cât mai multe mâncăruri bazate pe plante, adică fructe şi legume. Alimentaţia vestică a scăzut drastic consumul de legume şi fructe, atât la persoanele adulte, cât şi la copii. Este astfel nevoie de o intervenţie legată de acest aspect: cât mai multe salate!

 3. Întreținerea microbiomului intestinal

Studiile recente au descoperit faptul că sănătatea microbiomului intestinal este foarte importantă în digestie, sănătatea colonului, imunitate, dar şi pierderea în greutate. Ce este acest microbiom? Toate fiinţele care trăiesc în corpul nostru şi pe suprafaţa sa formează un ecosistem ce poartă numele de „microbiom”, putând ajunge până la greutatea de 1,5 kg şi sunt bacterii benefice. Pentru a-l întreţine, pe lângă recomandările privind o alimentaţie sănătoasă şi echilibrată, trebuie să îi oferim şi probiotice: o sursă foarte bună este iaurtul integral.

4. La mare preț cerealele integrale

Se cunoaşte acum foarte bine importanţa cerealelor integrale şi de ce trebuie să le alegem pe acestea. Astfel, e foarte bine să folosim făină integrală în locul celei rafinate pentru a beneficia de o cantitate mai mare de fibre, de o digestie mai lentă şi de o glicemie constantă. Cerealele integrale oferă şi saţietate de durată, fiind de folos în lupta cu greutatea. Caută-le peste tot!

5. Mai puţin zahăr

Anul 2016 este anul în care realizăm cu adevărat că zahărul este prezent într-o multitudine de alimente. Am ajuns să privim zahărul ca un adevărat „aliment în dieta noastră” şi acest lucru a condus la o serie de probleme de sănătate, tot mai avansate în ultima vreme: suprapondere, obezitate, afecţiuni cardiovasculare, hipertensiune arterială, diabet zaharat şi multe altele. Am ajuns să comparăm orice gust cu gustul dulce, cu care ne-am învăţat. Am greşit, trebuie să considerăm zahărul ca un condiment, nu aliment. Să îl consumăm în cantităţi mici, la intervale regulate de timp (nu zilnic).

 6. Grăsime? Se poate
Grăsimea a revenit cu glorie în alimentaţia noastră, ultimele studii prezicând un viitor bun pentru acesta, fără legătură cu bolile cardiovasculare şi creşterea în greutate. Astfel, recomandările vin pentru alimente integrale, de exemplu lactate cu conţinut natural de grăsime. Cele degresate sau total degresate vin la pachet cu conservanţi şi chiar zahăr. Recomandările pentru porţii rămân în picioare, se recomandă consumul lor moderat.

 7. Dieta nordică este noua dietă mediteraneană

Să ne alimentăm ca şi popoarele nordice. Asta înseamnă multe legume, fructe, cereale integrale, peşte şi fructe de mare, lactate integrale şi grăsimi sănătoase. Ca şi dieta mediteraneană, atât de mult discutată, alimentele bogate în acizi graşi omega şi antioxidanţii sunt cap de listă. Acest tip de alimentaţie promite scăderea în greutate, ameliorarea hipertensiunii arteriale, a afecţiunilor cardiovasculare şi a diabetului zaharat. Despre Nord, numai de bine!

8. New entry: seminţele de chia

Sunt la mare căutare pentru conţinutul lor în calciu, proteine, fibre, antioxidanţi, fier şi potasiu. Unde mai găsim atâţia nutrienţi în alt aliment?

 9. Nutrienți din smoothie

Aceste tipuri de băuturi iau amploare anul acesta, mai ales fiind la căutare cele din legume. Sunt o alternativă de consum a acelor legume mult dorite în alimentaţie şi pot fii făcute într-o grămadă de combinaţii. Nu ai cum să dai greş, orice combinaţie va aduce o bombă de vitamine şi minerale. Unde mai pui că este superior fresh-ului, din cauză că păstrează întreaga pulpă cu fibrele din dotare.

10. Mindfulness sau atenţia dedicată alimentaţiei

Încercăm să încurajăm o alimentaţie echilibrată, iar persoanele care sunt interesate de acestea să o îmbrăţişeze cu tot ceea ce presupune ea. Să încetăm să mai ţinem tot felul de diete, să ne frustrăm, să numărăm calorii, să ne măsurăm mâncarea şi pe noi înşine în fiecare moment dintr-o zi şi să privin alimentaţia ca pe un lucru firesc, plăcut şi necesar. Să fim sănătoşi, atît la trup, cât şi la suflet!

 

Autor: Iulia Hădărean, nutriţionist-dietetician 

}